الأحد 17 نوفمبر 2019 04:07 مـ 19 ربيع أول 1441هـ
رابطة علماء أهل السنة

    مقالات

    معالم الإصلاح في خطبة الوداع

    رابطة علماء أهل السنة

    الحمد لله ، والصلاة والسلام على رسول الله ، وعلى آله وصحبه ومن والاه، وبعد

    خطبة الوداع كانت آخر الوصايا الجامعة للنبي صلى الله عليه وسلم التي وجهها لأمته (حج النبي صلى الله عليه وسلم سنة (10هـ ) ، وتوفي صلى الله عليه وسلم في ربيع الأول سنة (11هـ)، وقد حج مع النبي صلى الله عليه وسلم في ذلك العام حوالي 100 ألف مسلم، ، فأراد النبي بخطبته تلك الجامعة أن يلخص لهم مبادئ الإسلام وأسسه، وأن يرسي مرتكزات أي إصلاح الفرد والأسرة للمجتمع.

    أولاً: تحديد المرجعية العليا للمجتمع المسلم:

    وذلك قوله صلى الله عليه وسلم: "قد تركت فيكم ما إن اعتصمتم به فلن تضلوا أبداً، أمراً بيناً: كتاب الله وسنة نبيه" .فالمرجعية الإسلامية هي أيديولوجية المجتمع المسلم.

     وقد بيَّنت آيات القرآن الكريم ، قال تعالى: { وما يجحد بآياتنا إلا الكافرون } [ العنكبوت : 47 ]،

    ثانياً: صياغة الفرد النموذج:

    وذلك في قوله صلى الله عليه وسلم: { أيها الناس إن ربكم واحد وإن أباكم واحد، كلكم لآدم وآدم من تراب، أكرمكم عند الله أتقاكم، ليس لعربي فضل على عجمي إلا بالتقوى } ، وقوله: ( فإن الشيطان قد يئس من أن يعبد بأرضكم هذه أبداً، ولكنه إن يطع فيما سوى ذلك فقد رضي به مما تحقرون من أعمالكم فاحذروه على دينكم ) .

    إن المجتمعات المسلمة في حاجة ماسة إلى بناء الفرد على أساس الإسلام ومبادئه وأخلاقياته.

    ثالثاً: بناء الأسرة الصالحة:

    وذلك قوله صلى الله عليه وسلم: ( أيها الناس، فإن لكم على نسائكم حقاً، ولهن عليكم حقاً، لكم عليهن ألا يوطئن فرشكم أحداً تكرهونه، وعليهن ألا يأتين بفاحشة مبينة، فإن فعلن فإن الله قد أذن لكم أن تهجروهن في المضاجع، وتضربوهن ضرباً غير مبرح، فإن انتهين فلهن رزقهن وكسوتهن بالمعروف، واستوصوا بالنساء خيراً، فإنهن عندكم عوان - أي أسيرات - لا يملكن لأنفسهن شيئاً، وإنكم إنما أخذتموهن بأمانة الله، واستحللتم فروجهن بكلمات الله ) .

    رابعاً: إقامة المجتمع القوي المتماسك:

    1- الأخوة: في قوله صلى الله عليه وسلم: ( واعلموا أن كل مسلم أخ للمسلم وأن المسلمين إخوة ) .

    2- المساواة: في قوله: ( إن ربكم واحد: كلكم لآدم وآدم من تراب ) .

    3- الوحدة والترابط: ونبذ التفرق والاختلاف: في قوله: ( فلا ترجعوا بعدي كفاراً ) وفي رواية : ( ضلالاً يضرب بعضكم رقاب بعض ) .

    4- حرمة الدماء والأموال: في قوله: ( إن دماءكم وأموالكم حرام عليكم، كحرمة يومكم هذا في شهركم هذا في بلدكم هذا ) .

    5- العلاقة بين الحاكم والمحكوم، فقد أقامته الخطبة على دعامتين:

    الأولى: طاعة أولي الأمر بالمعروف: وذلك قوله صلى الله عليه وسلم: ( يا أيها الناس، اسمعوا وأطيعوا، وإن أمِّر عليكم عبد حبشي مجدع ما أقام فيكم كتاب الله)

    الثانية: تقديم القدوة والنموذج من قبل الحاكم لرعيته: قوله: ( وربا الجاهلية موضوع، وإن أول دم أضع من دمائنا دم ابن ربيعة بن الحارث بن عبدالمطلب ، وربا الجاهلية موضوع وأول ربا أضع من ربانا ربا عباس بن عبدالمطلب فإنه موضوع كله ) .

    إن هذه الأسس الأربعة: تحديد المرجعية، وبناء الفرد، وتكوين الأسرة، وإقامة المجتمع القوي، بتفاصيلها وجزئياتها التي تؤخذ من الكتاب والسنة هي السبيل لأي نهضة، أو إصلاح لأحوال المجتمعات التي تدين بالإسلام، للوصول إلى المجتمع المسلم الواحد، الذي يقوم بأداء مهمته المتمثلة في قيادة البشرية الحائرة، إلى ربها، والأخذ بيدها إلى حياة سعيدة تحقيقاً لأستاذية العالم والشهادة على الناس : { وكذلك جعلناكم أمة وسطا لتكونوا شهداء على الناس } [ البقرة:143 ] .

    وصل اللهم على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم

     

    ***************************************************************************************************

     

    Reform Principles in the Farewell Sermon

    By: Sheikh Abdul-Aziz Rajab

     

    In the name of Allah, The Most Beneficent, The Most Merciful,
    and peace and blessings be upon His Messenger

     

    The Prophet's farewell sermon was the last of his comprehensive advice, which he addressed to his nation .He performed Haj the in the year (10.H), and passed away in the month of Rabe.1 of the year (11H).

    About 100.000 Muslims performed Hajj with him, therefore, through that comprehensive sermon, he wanted to summarize the principles and rules of Islam.

     

    Here are the reform basis He mentioned which are needed for both the individuals and society:

     

    1-Defining the highest authority for the Muslim society:

    He said: "I left for you what will make you never go stray if you hold fast to." therefore, Islamic reference is the Muslim society's ideology.

    The Holy Quran pointed this out in 29: 47. .. and none but the disbelievers reject Our Ayat [(proofs, signs, verses, lessons, etc.

     

     

    2- Formulating the Role Model Person:

    This is seen in his saying {O people: your God is One and your father is one. You all belong to Adam, and he was created from dust. The most honorable of you with Allah is the one who has most Taqwa{

     

    And he said: {the devil had given up the hope of ever being worshipped in this land of yours, but if he is obeyed in other things; he will accept what you consider minor acts, so, protect your religion from his mischief. {

     

    Muslim communities are in dire need of building the individual on the basis and the principles and ethics of Islam.

     

     

    3- Making a righteous family

    “Fear Allah concerning women! Verily you have taken them on the security of Allah, and intercourse with them has been made lawful unto you by words of Allah. You too have rights over them, and that they should not allow anyone to sit on your bed [i.e., not let them into the house] whom you do not like. But if they do that, you can chastise them but not severely. Their rights upon you are that you should provide them with food and clothing in a fitting manner” (Narrated by Muslim, 1218)

     

     

    4- The establishment of a strong cohesive society

    1-       Brotherhood: (know that every Muslim is a brother of another Muslim, and all Muslimas are brothers).

    2-       Equality: (You all belong to Adam, and he was created from dust.)

    3-       Unity and avoidance of dispersions and differences (do not apostate after my death), in other narration: (do not stray and kill each other).

    4-        "Verily your blood, your property and your honor are as sacred and inviolable as the sanctity of this day of yours, in this month of yours and in this town of yours."

     

    The relationship between the people and the ruler which the sermon established on two pillars:

     

    1.       Submission to the authorities who call for goodness: (Even if the one appointed over you is a mutilated Ethiopian slave whose nose and ears have been cut off, listen to him and obey, so long as he leads you according to the Book of Allah.)

    2.     The ruler must be a role model to his subjects: (and all claims to usury of the pre-Islamic period have been abolished. You shall have your capital sums, deal not unjustly and you shall not be dealt with unjustly. Lo, all claims for blood-vengeance belonging to the pre-Islamic period have been abolished. The first of those murdered among us whose blood-vengeance I remit is al-Harith ibn AbdulMuttalib

     

    These four basics: Outlining the highest authority for the Muslim society- Formulating the Role Model Person- Making a good family- The establishment of a strong cohesive society, along with their details and fractions which are derived from the Holy Quran and the Prophet’s traditions, are the way to any revival, or reforming the status of Muslim societies, which will result in a one Muslim society that is able to carry out its duty of leading the confused humanity to its Creator, and to a happy life which will result in being the teacher and witness over people:

    2: 143. Thus We have made you [true Muslims - real believers of Islamic Monotheism, true followers of Prophet Muhammad and hisSunnah (legal ways)], a Wasat (just) (and the best) nation, that you be witnesses over mankind ……

     

    May Allah’s peace and blessings be upon our Prophet

     

     

    ************************************************************

     

    Argomenti sul far bene nel Sermone dell’Addio

    Dallo sceicco Abdul Aziz Ragab

     

    Cari fratelli care sorelle, il nostro Imam oggi ci parla del Sermone dell’Addio. Esso fu l’ultimo degli insegnamenti pubblici del Nabiu saw e che rivolse alla suo popolo ( il Nabiu saw fece il Hajj nell’anno 10 dell’Hijra e passò a miglior vita nel mese di Rabiu alAuual dell’anno dopo).Fecero il pellegrinaggio insieme a lui circa centomila fedeli. Il Nabiu saw voleva con la sua khotba riassumere a quell’assemblea i principi fondamentali dell’Islam e fissare le basi del  bene sia per l’individuo che per la società

    Primo: fece chiarezza su quali sono le autorità in una società musulmana e disse //Vi ho lasciato qualcosa intorno alla quale potete stringervi e non vi perderete  mai perché esso è fatto evidente: il Libro di Allah e la Sunna del suo Inviato// ed essi sono infatti la ideologia dell’Islam.  Chiarisce definitivamente questo fatto la aiat di Allah in sura alAnkabut ((Solo i miscredenti negano i nostri segni))

    Secondo: Modellare l’individuo ideale.  Ancora nelle parole del Mustafa saw //O gente in verità il Dio è uno e vostro padre uno, tutti voi venite da Adamo e Adamo venne dalla polvere: Il più nobile di voi presso Allah è colui che più lo teme. Non è preferibile l’arabo al non arabo se non per il timor di Dio// e poi //Invero Satana ha perso la speranza di farvi sbagliare nelle grandi cose . Però per la sicurezza della vostra religione fate attenzione a non seguirlo nelle piccole cose// Davvero le società musulmane hanno un urgente bisogno della costruzione della persona secondo i principi dell’Islam e i suoi fondamenti e la sua morale

    Terzo: costruzione di una famiglia sana. Dice ancora il saw //O gente avete dei diritti sulle vostre donne e le vostre donne hanno diritti su di voi. Se esse rispettano il vostro diritto , dovete nutrirle e vestirle con gentilezza. Trattate le vostre donne bene e con amore perché esse sono le vostre compagne ed aiutanti. E’ vostro diritto rifiutare le  loro amicizie che non gradite e tanto meno di non commettere adulterio//

    Quarto: per erigere una società forte e saldamente unita chiariamo questi principi. 1)la fratellanza //sappiate che ogni musulmano è fratello e tutti i musulmani sono fratelli//  2)l’uguaglianza //Il vostro Signore è uno, tutti voi venite da Adamo e Adamo venne creato dalla polvere//  3)la solitudine e i legami : respinse la divisione e le differenze //non tornate dopo di me alla miscredenza//   4) protezione del sangue e dei beni //Il vostro sangue e i vostri beni sono sacri, come pure questo giorno in questo mese in questo paese// 5)il rapporto tra chi governa e chi è governato  si appoggia su due pilastri, il primo: obbedite con prontezza all’ordine che vi viene dato secondo il Libro di Allah swt.  Il secondo : Il governante deve essere il primo a dare il buon esempio ai suoi sudditi

    Dunque sono quattro i punti fondamentali, definizione dell’autorità, formazione dell’individuo, creazione della famiglia, costruzione di una società forte. Prendiamo i dettagli di questi argomenti dal nobile Corano e dalla Sunna e saremo sulla strada della rinascita, del  risanamento delle condizioni sociali secondo  la religione, che sia una guida per un’umanità confusa , verso il suo Signore, che la conduca verso una vita felice wa qala Allahu Taala ((Facemmo di voi una comunità equilibrata, affinchè siate testimoni davanti ai popoli e il Messaggero sia testimone di fronte a voi))

     

     

     

     

     

    الشيخ عبدالعزيز رجب

    من علماء الأزهر الشريف

     
    Sheikh Abdelaziz Ragab
    A scholar of the Alazhar-Alsharif
     

    [email protected]

    معالم الإصلاح خطبة الوداع

    مقالات